Przejdź do głównej zawartości

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników - prawo czy obowiązek pracodawcy?

Jedną z podstawowych zasad prawa pracy jest obowiązek pracodawcy ułatwiania odnoszenia kwalifikacji zawodowych. W art. 17 k.p. wskazuje się, że pracodawca jest obowiązany ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Poprzez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą (art. 1031 § 1 k.p.). Na obowiązek pracodawcy podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników wskazuje również art. 94 pkt 6 k.p.
W orzecznictwie i doktrynie jednolicie uznaje się, że przepisy kodeksu pracy nie dają pracownikowi podstawy do występowania z roszczeniami z tego tytułu. Warto zwrócić uwagę na uchwałę Sądu Najwyższego z dnia 10 marca 2005 r., II PZP 2/05, w której Sąd Najwyższy wywodzi, że cyt.:
Mimo imperatywnego sformułowania obowiązku ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych, pracodawca nie ma obowiązku stwarzania warunków do uzyskania określonych kwalifikacji, w tym obowiązku ponoszenia kosztów edukacji pracownika. Do pracodawcy należy "ułatwianie" podnoszenia kwalifikacji, przez co należy rozumieć nieodmawianie bez uzasadnionych przyczyn zgody na korzystanie z wybranej przez pracownika formy kształcenia oraz tworzenie pozytywnej atmosfery wobec uczących się pracowników. Pracodawca może wyrazić zgodę na kształcenie się pracownika (także w czasie pracy), jednak z żadnych przepisów nie wynika dla pracodawcy obowiązek ponoszenia w takiej sytuacji kosztów zdobywania przez pracownika wykształcenia.

Z tym poglądem należy się zgodzić, mając jednak na uwadze nakaz równego traktowania w zatrudnieniu, w tym w zakresie dostępu do szkoleń w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Za naruszające zasadę równego traktowania w zatrudnieniu należy uznać pomijanie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe, chyba że pracodawca udowodni przed sądem że kierował się obiektywnymi powodami. W przeciwnym razie pracownikowi przysługuje roszczenie odszkodowawcze.

Komentarze

  1. Zgodzę się, pracodawca nie może dyskryminować pracownika i musi mu pozwalać się kształcić. Mój mąż na przykład robi dodatkową szkołę, by móc zostać diagnostą i nie ma możliwości, żeby po prostu szef mu zabronił. A ja na razie miewam takie https://pccpoland.pl/ szkolenia, a prywatnych nie mam czasu szukać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Szkolenie pracowników to nie jest tylko korzyść dla nich samych przecież, jak najbardziej pracodawcy powinni sami inicjować takie szkolenia, dzięki temu ich pracownicy będą bardziej kompetentni. Albo można też szkolić u siebie załogę od podstaw, zobaczcie na czym polega dualny model nauczania na tej stronie i jakie firmy już w ten sposób pozyskują pracowników.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz