Jedną
z podstawowych zasad prawa pracy jest obowiązek pracodawcy ułatwiania odnoszenia
kwalifikacji zawodowych. W art. 17 k.p. wskazuje się, że pracodawca jest
obowiązany ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Poprzez
podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie
wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy lub za jego
zgodą (art. 1031 § 1 k.p.). Na obowiązek pracodawcy podnoszenia
kwalifikacji zawodowych pracowników wskazuje również art. 94 pkt 6 k.p.
W
orzecznictwie i doktrynie jednolicie uznaje się, że przepisy kodeksu pracy nie
dają pracownikowi podstawy do występowania z roszczeniami z tego tytułu. Warto
zwrócić uwagę na uchwałę Sądu Najwyższego z dnia 10 marca 2005 r., II PZP 2/05,
w której Sąd Najwyższy wywodzi, że cyt.:
Mimo imperatywnego sformułowania obowiązku
ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych, pracodawca nie ma
obowiązku stwarzania warunków do uzyskania określonych kwalifikacji, w tym
obowiązku ponoszenia kosztów edukacji pracownika. Do pracodawcy należy
"ułatwianie" podnoszenia kwalifikacji, przez co należy rozumieć
nieodmawianie bez uzasadnionych przyczyn zgody na korzystanie z wybranej przez
pracownika formy kształcenia oraz tworzenie pozytywnej atmosfery wobec uczących
się pracowników. Pracodawca może wyrazić zgodę na kształcenie się pracownika
(także w czasie pracy), jednak z żadnych przepisów nie wynika dla pracodawcy
obowiązek ponoszenia w takiej sytuacji kosztów zdobywania przez pracownika
wykształcenia.
Z tym poglądem należy się zgodzić, mając jednak
na uwadze nakaz równego traktowania w zatrudnieniu, w tym w zakresie dostępu do
szkoleń w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Za naruszające zasadę
równego traktowania w zatrudnieniu należy uznać pomijanie przy typowaniu do
udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe, chyba że pracodawca
udowodni przed sądem że kierował się obiektywnymi powodami. W przeciwnym razie
pracownikowi przysługuje roszczenie odszkodowawcze.
To jest ważne.
OdpowiedzUsuńZgodzę się, pracodawca nie może dyskryminować pracownika i musi mu pozwalać się kształcić. Mój mąż na przykład robi dodatkową szkołę, by móc zostać diagnostą i nie ma możliwości, żeby po prostu szef mu zabronił. A ja na razie miewam takie https://pccpoland.pl/ szkolenia, a prywatnych nie mam czasu szukać.
OdpowiedzUsuńSzkolenie pracowników to nie jest tylko korzyść dla nich samych przecież, jak najbardziej pracodawcy powinni sami inicjować takie szkolenia, dzięki temu ich pracownicy będą bardziej kompetentni. Albo można też szkolić u siebie załogę od podstaw, zobaczcie na czym polega dualny model nauczania na tej stronie i jakie firmy już w ten sposób pozyskują pracowników.
OdpowiedzUsuń